LIFESTYLE sztuka

Po przedstawieniu. Sztuka i teatr

Po przedstawieniu. Sztuka i teatr
Niezwykłe rekwizyty, kostiumy czy elementy scenografii teatralnej autorstwa najwybitniejszych twórców po raz pierwszy zostały zebrane na jednej

Data publikacji: 2019-06-17
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Po przedstawieniu. Sztuka i teatr
Kategoria: Sztuka, LIFESTYLE

Niezwykłe rekwizyty, kostiumy czy elementy scenografii teatralnej autorstwa najwybitniejszych twórców po raz pierwszy zostały zebrane na jednej wystawie.

Po przedstawieniu. Sztuka i teatr Sztuka, LIFESTYLE - Niezwykłe rekwizyty, kostiumy czy elementy scenografii teatralnej autorstwa najwybitniejszych twórców po raz pierwszy zostały zebrane na jednej wystawie.

Niezwykłe rekwizyty, kostiumy czy elementy scenografii teatralnej autorstwa najwybitniejszych twórców po raz pierwszy zostały zebrane na jednej wystawie. „Po przedstawieniu. Sztuka i teatr” to zbiór ponad 150 unikalnych obiektów, m.in. monumentalne, tworzone przy udziale publiczności kompozycje Teatru Rysowania Franciszka Starowieyskiego, wyjątkowe lalki i maski autorstwa Kazimierza Mikulskiego wykonane dla kultowego teatru „Groteska” czy obiekty ze współczesnych spektakli, m.in. z kontrowersyjnego przedstawienia „Śmierć i dziewczyna”. Wystawa już od 17 czerwca w DESA Unicum.

Tadeusz Kantor to rozpoznawalna na świecie, wybitna postać XX-wiecznego teatru, twórca Cricot 2, jednego z najważniejszych światowych teatrów eksperymentalnych. Dwa projekty scenografii Kantora obejrzeć będzie można na wystawie w DESA Unicum. Pierwszy z nich wykonany został do spektaklu „Nosorożec” z 1961 roku. Drugim jest „Człowiek Atrapa”, którego koncepcja zrodziła się na początku lat 60. przy okazji pracy nad adaptacją spektaklu Witkacego „W małym dworku”. Kantor umieścił aktorów w szafie pełnej worków, w której zwisali z wieszaków.

Na wystawie będzie można zobaczyć także kultowy performance „Teatr Rysowania” Franciszka Starowieyskiego, który był prezentowany na całym świecie. Założeniem teatru było tworzenie monumentalnych, wieloczęściowych kompozycji przy udziale publiczności. Do przestrzeni wydzielonej przez wielkie płótna na planie kwadratu malarz zapraszał widownię. Najważniejszym elementem spektakli „Teatru Rysowania” był ich nastrój. Starowieyski dyskutował z publicznością, a ta dopingowała go przy pracy. Teatr trwał zazwyczaj kilka dni. Każdego dnia powstawała kolejna część kompozycji. W trakcie pracy nad dziełem Starowieyski wypełniał płótna wizerunkami fantastycznych postaci, ciałami nagich kobiet, dzikimi zwierzętami, przedstawieniami śmierci. Artysta zrealizował jedynie dwadzieścia kilka spektakli „Teatr Rysowania” m.in. w Wenecji, Paryżu, Sewilli czy Chicago. Na wystawie w DESA Unicum zobaczyć będzie można „Teatr Rysowania  nr 20. Przeciw Beckettowi” z 1995 roku.

A to już wiesz?  JOLA CAPUTA (AUTORKA BLOGA "PRZEPISY JOLI") - SPOTKANIE AUTORSKIE - ŁÓDŹ

Zupełnie inną twarz teatru pokazują mające już sześćdziesiąt lat lalki i maski Kazimierza Mikulskiego stworzone na potrzeby spektakli Teatru Lalki i Maski „Groteska” w Krakowie. Ze sceną artysta związany był przez 30 lat swojej aktywności zawodowej. Tworzył scenografie, lalki, maski i kostiumy do klasycznych utworów Brechta, Jarry’ego, Jerszowa, Mrożka czy Różewicza. Jego dzieła wyróżnia rozpoznawalna na pierwszy rzut oka kreska. Kolorystyka, rysy twarzy, ogromne migdałowe oczy to najbardziej charakterystyczne cechy nadawane lalkom przez Mikulskiego.  Na wystawie pojawią się lalki i maski m.in. ze spektaklu „Męczeństwo Piotra Ohey'a” wg Sławomira Mrożka z 1959 roku.

Na wystawie zaprezentowana zostanie także najsłynniejsza współczesna polska scenografia – Czarna Wyspa autorstwa Aleksandry Wasilkowskiej zbudowana do „Życia seksualnego dzikich” wystawionego w warszawskim Nowym Teatrze. Czarna Wyspa to fikcyjne, migrujące terytorium Dzikich, które zmienia swoją topografię i położenie w zależności od zachowań zamieszkujących ją nie-ludzi. Punktem odniesienia podczas tworzenia prototypu Czarnej Wyspy były podróże antropologa Bronisława Malinowskiego na Wyspy Trobriandzkie. Na wystawie pojawią się również obiekty z jednego z najbardziej kontrowersyjnych spektakli ostatnich lat – „Śmierć i dziewczyna” w Teatrze Polskim we Wrocławiu. To lateksowy kostium, czerwona suknia i maska żaby.

Na wystawie zobaczyć będzie można również m.in. projekty kostiumów autorstwa Hanny Bakuły czy Xymeny Zaniewskiej, elementy scenografii autorstwa Józefa Szajny, Stasysa Eidrigevičiusa czy najlepsze prace polskiej szkoły plakatu wykonane przez Jana Młodożeńca, Romana Cieślewicza czy Henryka Tomaszewskiego. 27 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane.

Wystawa Po przedstawieniu. Sztuka i teatr: 17-27 czerwca 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja Po przedstawieniu. Sztuka i teatr: 27 czerwca 2019, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

A to już wiesz?  Okno na Stocznię Gdańską, czyli wystawa Michała Szlagi w warszawskiej witrynie

Więcej informacji oraz katalog aukcyjny dostępne są w linku:

https://desa.pl/pl/auctions/562/po-przedstawieniu-sztuka-i-teatr-27-czerwca-2019-godz-19

 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Po przedstawieniu. Sztuka i teatr Sztuka, LIFESTYLE - Niezwykłe rekwizyty, kostiumy czy elementy scenografii teatralnej autorstwa najwybitniejszych twórców po raz pierwszy zostały zebrane na jednej wystawie.
Hashtagi: #Sztuka #LIFESTYLE

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy